PAROC Natura Lana är vår första koldioxidneutrala isoleringsskiva. Den är tillverkad av obrännbar stenull, med ett lambda-värde på 0,036 W/m˚K. PAROC Natura Lana är utformad för att användas i en mängd olika applikationer i energieffektiva, gröna byggnader speciellt i regelkonstruktioner och sadeltak.
Utmärkta hållbarhets-, fukt-, brand- och ljudegenskaper är alltid en del av Parocs isoleringsprestanda. Skivan installeras snabbt och enkelt mellan reglarna eftersom den bibehåller sin form och håller sig på plats utan extra stöd. Nya PAROC Natura Lana är det perfekta valet när du ska reducera din byggnads koldioxidavtryck.
PAROC Natura Lana tillverkas vid vår fabrik i Finland med hjälp av en smältteknik med låga koldioxidutsläpp (EMF, Electric Melting Furnace)* och grön el som minskar CO₂-utsläppen från smältningen med cirka 80 % jämfört med den traditionella kupolugnstekniken. Genom att maximera innehållet av återvunnen stenull kan vi minska mängden jungfrulig råvara och får på så sätt en produkt med mycket låga CO₂-utsläpp – 0,72 kg CO₂-ekv/m2 (R=1) produkt (A1-D).
De återstående utsläppen kompenserar vi för genom att minska CO₂-utsläppen på andra områden via ett verifierat utsläppningsminskningsprogram med motsvarande mängd. Vi har valt att stödja Gold Standard-projekten Gyapa cookstove och Delhi Metro. Genom att göra detta kan vi erbjuda dig vår första koldioxidneutrala produkt. Anspråket att PAROC Natura Lana är koldioxidneutralt har validerats av SCS (Scientific Certification Systems).
* Sedan 1986
Resterande CO2-utsläpp kompenseras för genom att vi minskar koldioxidutsläppen i Gold Standard-projekten Gyapa cookstove och Delhi Metro.
Detta är de generella stegen mot en netto noll-produkt
Kärnan i detta projekt är att koldioxidavtrycket för personer som reser med tunnelbanan är mycket mindre än för motsvarande resa som görs med andra transportsätt, dvs privata fordon. Transportsätten som inte är tunnelbanan är inte bara mindre effektiva när det gäller bränsleekonomin, utan de förorenar också miljön mer.
Projektet involverar införande av energieffektiviserande åtgärder på utvalda tunnelbanestationer i Delhis Metro i Indien. Projektet bidrar också till en hållbar utveckling till stöd för landets välbefinnande i form av miljömässiga och samhällsekonomiska vinster.
I projektsituationen kompletterar tunnelbanan andra transportsätt och ersätter även de resor som görs med konventionella transportslag med tunnelbanan. Tunnelbanan är både ett effektivare, snabbare och säkrare transportsätt. Utsläppsminskningarna uppnås genom att man reducerar utsläppen av växthusgaser per passagerarkilometer med hjälp av tunnelbanan jämfört med konventionella transportsätt.