50 % mindre plastavfall – så gjorde vi

MINSKAT PLASTAVFALL 26/10/2021

 

De bästa idéerna räddar planeten och sparar tid, pengar och arbete åt kunden. Det är en beskrivning som stämmer in på idén som två av våra projektledare fick om att ta fram en ny förpackning för PAROC® CGL 20CY-isoleringsskivor. Historien bakom projektet är ett utmärkt exempel på det kontinuerliga arbete som vi gör för att minska vår miljöpåverkan. 

”Är du med mig?”

Det var frågan som projektledaren Mantas Strazdas på Parocs fabrik i Vilnius ställde till sin polska kollega Pawel Stempuchowski under ett telefonsamtal för ungefär sex månader sedan.

Stempuchowski behövde inte fundera särskilt länge. Trots att de båda projektledarna bor och arbetar i olika länder har Stempuchowski känt Mantas Strazdas varandra i nästan 15 år. De hade arbetat tillsammans tidigare och Stempuchowski visste att Strazdas hade samma mål och värderingar som honom. 

”Absolut”, svarade han.

Så började utvecklingen av ett nytt sätt att paketera PAROC® CGL20CY-isoleringsskivor och den betydande minskningen av plastavfall.

 

1. Idén var föddMinskat plastavfall med den nya förpackningen

Projektet hade i själva verket redan startat flera år före telefonsamtalet. Två år tidigare när Mantas Strazdas och Pawel Stempuchowski besökte en byggarbetsplats i Kraków, Polen, märkte de att arbetarna först tog bort plasten från Paroc-isoleringsskivorna och ställde sedan tillbaka skivorna på pallen med skivor som skulle limmas. Arbetarna var också tvungna att vända skivorna för att kunna applicera limmet.

– Detta var ingen överraskning för oss, men när vi såg det började vi fundera på om det verkligen var nödvändigt, säger Stempuchowski.

De videofilmade uppackningen och pratade med entreprenören om vilka funderingar han hade om att förenkla processen. Tanken på att göra något åt problemet fanns i bakhuvudet på dem, men det fanns andra projekt och annan utveckling de var tvungna att ta itu med först.

Tills för sex månader sedan, då det äntligen var dags.

– Man får inte briljanta idéer genom att sitta på kontoret. Det är mycket viktigt att besöka byggarbetsplatserna och lyssna på kunderna. Vi kom på den här idén eftersom vi besökte det där bygget för två år sedan, säger Strazdas.

 

2. Den nya förpackningen tar form

Efter telefonsamtalet hände saker och ting snabbt. Owens Corning Paroc har regelbundna innovationsmöten och på ett av dessa presenterade Strazdas och Stempuchowski sin idé. De visade videon de spelade in i Kraków och gick igenom hur de kunde spara tid, arbete och pengar åt kunden och hjälpa miljön på samma gång.

Idén fick grönt ljus.

– Det mest kritiska steget för alla innovationer är att övertyga dig själv om att idén är tillräckligt bra. Om du inte tror på det kommer kunderna inte heller att göra det, säger Stempuchowski.

De båda började kolla upp olika paketeringsmöjligheter och få insikter från sina kollegor på försäljning och produktutveckling. Deras lösning blev att paketera PAROC® CGL20CY-skivorna separat på pallen med ytan som ska limmas vänd uppåt för att snabba upp installationsprocessen. 

De hade även som förslag om att man kunde använda mindre och lägre pallar som skulle vara lättare att hantera i garage och källare där produkten används. Plast som tidigare virades runt skivorna byttes ut mot en kåpa som skulle påverka paketeringskvaliteten positivt och ge ett bättre skydd vid lagring.

Det enda kunden skulle behöva ta bort var kåpan.

Pilotstudien med den nya förpackningen ägde rum i Polen. Att hitta en lämplig plats och en kund var enkelt.

– Du kan inte gå runt och fråga kunder, ”Hej, vi har en ny produkt som vi undrar om du vill testa?” Det är mycket enklare när du kan säga att vi har utvecklat en ny förpackning som kommer att spara tid och pengar åt dig samtidigt som den minskar plastavfallet med 50 %, säger Stempuchowski.

3. Resultatet: 50 % mindre plastavfall

50 % mindre plastavfall. Det är något som gör både Strazdas och Stempuchowski mycket glada.

Faktum är att de räknade ut att det nya sättet att paketera skivorna skulle generera 1,5 containrar mindre plastavfall i ett garage på 4000 m2. Det är mycket goda nyheter för entreprenören, som inte behöver för återvinningen av plasten och – naturligtvis – för miljön i största allmänhet. 

– I början ville vi göra saker enklare och snabbare för kunderna, men när vi insåg hur mycket plast det sparade, så var det mycket. Det gör att det känns mycket bra för oss, säger Strazdas.

Den nya förpackningen är redan tillgänglig för kunder i Polen och kommer inom kort att vara tillgänglig även för kunder i Baltikum. Hittills har feedbacken varit mycket positiva. 

– Det här är en win-win-situation för kunderna och för miljön, och jag tror att alla inser det, säger Stempuchowski.